Followers

Tuesday, March 1, 2011

PEMIMPIN DUNIA DAN AKHIRAT




ASSALAMU'ALAIKUM:

Saya begitu tertarik untuk berkongsi ilmu dengan sahabat/iah semua tentang kepimpinan. Begitu besar tanggungjawab pemimpin dalam memikul amanah yang telah di berikan.


Tapi pada masa kini berapa ramai pemimpin yng telah menggunakan kuasa yang ada untuk kepentingan sendiri.

Oleh itu, kita sebagai rakyat perlu berfikir secara waras dalam menentukan pemimpin. Ingatlah pemimpin bukan sahaja pandai mnguruskan rakyat, tapi mereka juga mesti pandai menguruskan rohani mereka.


Dalam berbagai aspek dan lingkup kepemimpinan, ia senantiasa menggunakan hukum yang telah di tetapkan oleh Allah, hal ini sebagaimana ayat ;

"Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya". (Qs : 4:59)

Melalui ayat di atas ta'at kepada pemimpin adalah satu hal yang wajib dipenuhi, tetapi dengan catatan, para pemimpin yang di ta'ati, harus menggunakan hukum Allah, hal ini sebagaimana di nyatakan dalam ayat-Nya yang lain :

"Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu dan janganlah kamu mengikuti pemimpin-pemimpin selain-Nya. Amat sedikitlah kamu mengambil pelajaran (daripadanya)". (Qs: 7 :3)

"..Barangsiapa yang tidak memutuskan menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir..." (Qs :5:44)

"..Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim..." (Qs: 5 45)

"..Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasik.." (Qs: 5 :47)

" Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin ?". (Qs : 5 :50)

Dan bagi kaum muslimin Allah telah dengan jelas melarang untuk mengambil pemimpin sebagaimana ayat;

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barangsiapa diantara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim". (Qs : 5 : 51)

Dari beberapa ayat diatas, boleh disimpulkan, bahwa pemimpin dalam islam adalah mereka yang senantiasa mengambil dan menempatkan hukum Allah dalam seluruh aspek kepemimpinannya.

Seandainya kita meletakkan ulama di hadapan insya-allah keredhaan Allah akan sampai juga pada kita di akhirat kelak. Tetapi jikalau kita meletakkan mereka yang gilakan dunia di hadapan, tengoklah hasilnya di akhirat kelak ( hasil yg amat merugikan ). Dan ingatlah setiap kita akan di bangkitkan bersama pemimpin yang kita pilih semasa di dunia dahulu.


BERJUANGLAH KITA DEMI ALLAH DAN RASUL...

TAKBIR!!!!!..ALLAHUAKBAR

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails