Followers

Thursday, October 8, 2009

RENunGaN BERsAmA


KITA SERING MENGUCAPKAN “AKU BERSYUKUR KEPADA ALLAH S.A.W” TAPI SE

JAUH MANAKAH KITA BERSYUKUR KEPADANYA ….SAYA JUGA MENASIHATI DIRI SENDIRI.. BANYAK KELEMAHAN YANG KITA ADA..TAPI KITA TIDAK SEDAR KADANG-KADANG KITA SENDIRI MENCARI NAHAS UNTUK DIRI SENDIRI.

KITA SERING MENGATAKAN PERKARA BAIK KEPADA ORANG LAIN, TAPI KITA SEBALIKNYA..SAYA TERTARIK DENGAN IKLAN INI ( SOAL KATA LIDAH BOLEH BOHONG, SOAL RASA LIDAH TAK BOLEH BOHONG)..NAK TERGELAK SAYA TENGOK IKLAN INI..TAPI KALAU DI TENGOKKAN MEMANG BETULLAH ...APA YANG KITA KATA BANYAK YANG BOHONG DARIPADA BETUL....APA YANG SAYA TULIS INI SAYA TUJU KEPADA SAYA SENDIRI....

OLEH ITU HATI YANG MEMAINKAN PERANAN PENTING DALAM KEHIDUPAN KITA :

TAPI HATI ITU ADA 4 MACAM SEMUANYA :

* Hati yang tidak berselaput, di dalamnya terdapat pelita yang menerangi. Ini hati orang mukmin.

* Hati yang hitam tak tentu tempatnya. Ini hati orang kafir.

* Hati yang terbelenggu diatas kulitnya. Ini hati orang munafik.

* Hati yang mendatar, padanya terdapat iman dan nifaq (kemunafikan). Perumpamaan iman yang meliputinya seperti batang tumbuhan yang disirami air tawar. Sedangkan perumpamaan nifaq seperti setumpuk kudis yang diselaputi nanah dan darah busuk. Maka yang mana di antara keduanya berkuasa, kesitulah hati tertarik.

Hati yang ke-4 inilah yang terdapat pada kebanyakan kaum muslimin. Amalnya bercampur aduk sehingga keburukannya lebih banyak daripada kesempurnaannya ..

CUBA KITA BANDINGKAN HATI KITA DENGAN YANG 4 MACAM HATI DIATAS, HATI KITA BERADA DI MANA SEKARANG?????





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails